Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Publikování zajímavého obsahu. Přinese vám více zákazníků? 1/2

Content marketing – magické slovo posledních let. Co to vlastně je a k čemu je to dobré?

Stručně, je to forma prezentace firmy nebo produktu, kdy víceméně pravidelně zveřejňujete zajímavý obsah. Tedy zajímavý hlavně pro vaši cílovou skupinu. Tím „obsahem“ se myslí například články na blogu, videa, infografika, e-book a podobně. Cílem však není odprezentovat vaši firmu, služby, nebo prodat zboží. Jde hlavně o to, vzbudit zájem o dané téma, poskytnout zajímavé informace nebo váš pohled na věc.

V zásadě jde o vytvoření takového obsahu (článku, videa, …), který bude zajímat potenciální zákazníky, kteří ho budou dobrovolně (a bezplatně) sdílet na sociálních sítích, o kterém budou říkat svým známým. A v ideálním případě se budou těšit na váš další článek a přihlásí se například k odběru novinek, aby jim neuniklo nic z toho, co v budoucnu zveřejníte.

Jak to pomůže mému byznysu?

Zaujmout potenciálního zákazníka běžnými formami marketingu je stále obtížnější. Reklama je vnímána jako otravné a nutné zlo, které víceméně úspěšně dokážeme ignorovat a trpíme ho jen neradi. Proto je důležité získávat klienty i jinými, i když ne tak přímočarými postupy. Nebylo by skvělé, kdyby potenciální zákazníci sami vyhledávali, co je u vás nového?

Lidé, kteří se dostanou na váš blog díky zajímavému článku, sice při první návštěvě od vás pravděpodobně nic nekoupí (a asi ani při druhé), ale postupně vaši značku začnou vnímat a budou si ji pamatovat. Pokud to budete dělat správně, tak se časem stanete v dané oblasti jakousi „autoritou“. A lidé vám budou důvěřovat. A pokud budou v budoucnu hledat službu / zboží, které nabízíte, mnohem ochotněji nakoupí právě od vás a ne od někoho, o kom ještě ani neslyšeli.

Další nespornou výhodou je, že budete snadněji získávat nové návštěvníky na vaši stránku. Zajímavý článek budou lidé ochotně sdílet, čímž získáte nové návštěvníky prakticky zdarma. Také v případě, že se rozhodnete článek promovat (AdWords, Facebook ads a podobně), ceny za klik budou mnohem nižší, než ceny za nějakou standardní reklamu. Tedy v případě, že ten konkrétní článek bude pro vaše publikum opravdu zajímavý.

A zveřejňování kvalitního obsahu pomáhá i vašim pozicím ve vyhledávačích.

Nevýhodou je, že content marketing přinese zajímavé výsledky až v (daleké) budoucnosti.

Jak mám začít?

Pokud již znáte vaši cílovou skupinu, musíte se rozhodnout, jakým stylem s ní budete komunikovat. Samozřejmě skateboard shop bude mluvit jiným jazykem než prodejce lepidel na zubní protézy. Musíte si předem určit strategii. Je to opravdu důležité, jste na startu opravdu dlouhého běhu. Dobře si promyslete, co by vaše potenciální klienty mohlo zajímat.

Pokud například prodáváte lyžařské potřeby, můžete začít psát seriál, ve kterém budete postupně představovat jednotlivá lyžařská střediska. Nebo si namontujte na přilbu kameru a ukažte jim lyžařská střediska rovnou na videu. Ukažte, jak vypadají jednotlivé tratě, řekněte, co se vám líbilo a co ne. Váš názor je (a chcete aby byl) důležitý. A přitom klidně řekněte na jakých lyžích jste jezdili. Nenápadná spojitost se zbožím ve vašem eshopu neuškodí. Možností je mnoho, řekneme si o nich později.

Čemu se vyhnout?

Nikdy se nesnažte v rámci této formy reklamy prodávat vaše zboží/službu. Nebo alespoň ne příliš okatě 😉 Samozřejmě, pokud si někdo přečte váš skvělý článek, nechcete, aby hned po přečtení z vašeho webu odešel. Můžete mu na závěr nabídnout jiný podobný článek, nebo vyžádat si od něj e-mail na zařazení do odběru novinek. Pokud vám ho dá, jste na dobré cestě k reálnému zákazníkovi.

Jdu na to, kde je problém?

Je třeba si uvědomit, že tvorbu kvalitního obsahu nemusí zvládnout každý. Pokud se na to necítíte, je vhodné si najít člověka/firmu, která vám s tím pomůže. Například v případě SuperFaktury – chtěli jsme zveřejňovat články informující o fakturaci. Je jasné, že takový obsah musí být navázán na legislativu. A to se ukázalo být docela problém. Zkusili jste někdy číst legislativu a neupadnout přitom do kómatu? My ano a zjistili jsme, že všechny ty salta z ní nedokážeme zpracovat tak, aby tomu rozuměl i někdo, kdo není kandidát věd. Naštěstí jsme však potkali Petra Furmaníka, který to dokáže a díky kterému máme na našem blogu mnoho srozumitelných článků na toto téma.

Také se připravte na pekelný maraton. Content marketing není něco, co má smysl dělat krátkodobě. Zveřejnění jedné, jakkoli zajímavé infografiky možná udělá v návštěvnosti vaší stránky pěkný kopec, ale dlouhodobě nepřinese téměř nic. Je to třeba dělat pravidelně a fakt dlooooouho. Pokud pouze testujete, zda se s vaším zbožím dokážete na trhu udržet, content marketing nebude ten nejvhodnější.

Buďte upřímní, otevření a vytrvalí. Nemluvte o věcech, kterým sami dobře nerozumíte. To jsou základy dobrého content marketingu.

Příprava dobrého obsahu vyžaduje čas. My jsme například připravili e-book Jak správně vystavit fakturu. Většinou za „e-book“ bývá považováno 2 stránkové PDF psané obrovským fontem s velkými obrázky, které nic extra neprozradí. Rozhodli jsme se to v tomto případě udělat trochu zodpovědněji. Připravili jsme přes 30 stran textu, ve kterém jsme popsali všechny základní situace, se kterými se setká většina podnikatelů. A dali jsme si záležet i na grafické úpravě. E-book dáváme zdarma výměnou za e-mail, který následně zařadíme do odběru novinek. Výsledkem je aktuálně něco kolem 3000 stažení, tedy úspěch. Ale nebylo to zdarma. Příprava tohoto e-book nás stála cca 125 hodin práce. Plus další prostředky jsme museli vynaložit na jeho promování (v tomto případě většinou Facebook). Není to tedy „levná“ sranda.

A hlavně, pokud dnes začínáte s tímto typem marketingu, tak naskakujete do již pořádně rozjetého vlaku. V některých oblastech jsme informacemi snad až příliš zahlceni a tím pádem ztrácejí na zajímavosti i hodnotě. Kvalitního obsahu jsou tuny. Nebudete to mít tedy lehké. Zkuste však najít mezeru. Prostudujte si vaši konkurenci a zjistěte, co zanedbává, čemu se nevěnuje a s tím začněte.

V příštím článku (zveřejníme ho 15.3.) si probereme, co všechno můžete na budování skvělého obsahu použít.

Všechny díly seriálu:

  1. Zvolit si živnost nebo s.r.o?
  2. Adresa a sídlo začínajícího podnikatele
  3. Administrativa začínajícího podnikatele
  4. Začínající podnikatel a fakturace
  5. Webové stránky a sociální sítě
  6. Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 1/2
  7. Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2
  8. Publikování zajímavého obsahu: Přinese vám více zákazníků? – 1/2
  9. Publikování zajímavého obsahu: 11 typů content marketingu – 2/2
  10. Time management: Jak s ním začít? – 1/2
  11. Time management: Jak s ním začít? – 2/2
  12. Jak najít ty správné zaměstnance

Přidat komentář