Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Time management: jak s ním začít 1/2

Je ho plný internet a spojuje se hlavně s klíčovými slovy produktivita, plánování a priority. Jde o time management – řízení času. Můžete ho aplikovat jak na pracovní, tak i osobní život. No abyste se stali skutečně pány svého času, je to ta nejdůležitější disciplína.

Pěkně po pořádku

Bude to možná zvláštní, ale v úvodu článku o organizaci své pracovní doby se nejprve nebudeme bavit o plánování jako takovém. Když začínáte zvažovat, že do svého života zavedete principy time managementu (nebo se o to alespoň pokusíte), je nejlepší začít přímo od nuly. A tedy vytvořit zdravý základ – těla a mysli. Pokud si tohle ohlídáte, věci půjdou snadněji. O čem je řeč?

  • Spánek. Je mnohými podceňován a přitom, aby vám všechno lépe šlo, je často nejjednodušší se prostě dobře vyspat. Přestaňte spánek považovat za ztrátu času. Pokud nespíte dostatečně dlouho a dobře, nikdy nepodáte takový výkon, jaký byste mohli. To vědí i sportovci. Spánek vám zlepší paměť, napomůže k lepší koncentrací a tím pádem k rychlejšímu a kreativnějšímu řešení problémů, se kterými se přes den setkáte. Naučte se poslouchat vlastní tělo. Pokud si někde přečtete, že úspěšní lidé spí jen 4 hodiny denně, neznamená to, že 4 hodiny budou dostatečnou regenerací i pro váš mozek a tělo. Do extrému není třeba jít ani z opačné strany – 10 hodin spánku (pokud nejste zrovna ve vývoji nebo nepřekonáváte nemoc) může značit, že jste buď ospalec a třeba se dát do pořádku, nebo můžete mít skrytý zdravotní problém.
  • Strava. Nevíte začít den bez snídaně? Snídejte. Dělají vám špatně, nebo je nepotřebujete a stačí vám čaj/káva po příchodu do práce? Tak se najezte, až když začnete pociťovat skutečný hlad. Prázdný žaludek umí pořádně rozptýlit a odvést pozornost od práce. Druhým krokem je oběd. Čistě subjektivní doporučení je (pokud je to možné) nastavit si fixní čas, kdy budete obědvat. Tělo si navykne na určitý biorytmus a bude se vám snadněji plánovat váš den . Chcete-li pár minut ušetřit a během dne budete mít pracovní setkání, které se nemusí vést ve formálním duchu, zkuste jej propojit právě s obědem. Lepší je však vyhradit si obědy jako povinnou psychohygienickou pauzu, během níž necháváte pracovní věci stranou a nezvedáte ani pracovní telefonáty.
  • Cvičení / pobyt na vzduchu / hobby. Najděte si typ činnost, která vás baví a vyhovuje vám a praktikujte ji v době, kdy se na ni cítíte. Pokud se zaměříme přímo na cvičení – někdo nezvládá vstávat brzy ráno a podávat fyzicky náročné výkony, někomu zase přijde vhodnější „odbýt“ si cvičení na začátku dne, nebo odpoledne. A proč cvičit? Kromě udržování se ve formě je to psychoočista. Pokud však upřednostňujete jiné volnočasové aktivity, věnujte se právě jim (procházky v přírodě, vaření podle nevyzkoušených receptů, módní omalovánky pro dospělé, nebo to zkuste s dobrovolnictvím…). Hlavní je, abyste se dokázali odpoutat od pracovních povinností a jak se říká „vypnout“. Zapomeňte ve svém volném čase na kontrolu emailové schránky.
  • Nastavení mysli. Tady asi platí – raději si pustit jeden TEDx talk o pozitivní psychlogii, než o tom číst. Ale ve zkratce, jak říká Shawn Achor (CEO Good Think Inc.):

    „…jen 25% pracovního úspěchu je podmíněných IQ. 75% tvoří vaše úroveň optimismu, společenské podpory a schopnost vnímat stres jako výzvu, a ne hrozbu“.

Podtrženo, sečteno – poslouchejte své tělo. Zkuste si všimnout, kdy přicházejí okamžiky energie, kreativity, pracovní nasazení a kdy vám nepomáhá ani plechovka, která „dává křídla“. Podle toho si plánujte svůj den. A staré známé klišé – třeba myslet pozitivně.

Čistý stůl a ty další věci…

Ať už pracujete odkudkoliv – sedíte v kanceláři nebo doma – svůj stůl a pracovní okolí byste se měli snažit udržovat v co nejlepším stavu. Mnoho papírů a dalších věcí působí chaoticky. Snažte se být minimalistický a jednou za čas si věci protřídit. Zreorganizujte si okolí tak, aby jste to, co používáte často, měli po ruce a ostatní věci schovejte do šuplíku nebo rovnou vyhoďte. Nebo dokonce opravdu potřebujete mít na stole sešívačku s lepicí páskou, nebo popsané papíry, které již nepotřebujete? Zkuste si svůj prostor zpříjemnit (rostlinami, vhodným osvětlením, obklopit se vhodnými barvamii, nebo osobními věcmi).

Pokud pracujete z domova a máte tu možnost, vytvořte si vlastní pracovní koutek. Přestože může být práce ze sedačky nebo postele pohodlná (aspoň chvíli), věřte, že je lepší, když si místo, kde spíte, oddělíte od místa, kde pracujete. Postel by pro vás měla zůstat svatyní (a měly by se zde dělat jen dvě věci začínající na S).

A nezapomeňte na hudbu . Vylepší vám náladu a pomůže s pracovním nasazením. Pozor však na její správný výběr. Zvolte střední hlasitost, ať nepřehluší vaše myšlenky. Nám se osvědčilo nasadit si sluchátka;) Pokud je pro vás hudba nevyhovující, ale nechcete sedět potichu, na internetu najdete řadu simulantů zvuků, které vám pomohou dotvořit fajn atmosféru. Jako příklad můžeme uvést soundrown.com, ve kterém si můžete oblíbené zvuky nakombinovat i do jednoho pracovního pozadí. Netoužili jste během dne pracovat alespoň jednou z kavárny? 😉

Pokračování článku již brzy. Stay tuned.

Všechny díly seriálu:

  1. Zvolit si živnost nebo s.r.o?
  2. Adresa a sídlo začínajícího podnikatele
  3. Administrativa začínajícího podnikatele
  4. Začínající podnikatel a fakturace
  5. Webové stránky a sociální sítě
  6. Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 1/2
  7. Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2
  8. Publikování zajímavého obsahu: Přinese vám více zákazníků? – 1/2
  9. Publikování zajímavého obsahu: 11 typů content marketingu – 2/2
  10. Time management: Jak s ním začít? – 1/2
  11. Time management: Jak s ním začít? – 2/2
  12. Jak najít ty správné zaměstnance

Přidat komentář