Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Jak založit datovou schránku?

Jak založit datovou schránku?

Co je datová schránka, k čemu je užitečná a kdy si ji musíte zřídit ze zákona povinně? V článku vás seznámíme se vším, co byste měli o datových schránkách vědět.

Co je datová schránka?

Toto zabezpečené elektronické úložiště slouží pro příjem a odesílání zpráv. Datové schránky postupně nahrazují papírovou formu předávání dokumentů zejména se státními institucemi a zbavují své uživatele dlouhého čekání ve frontách. Cílem datových schránek je rychlejší a efektivnější veřejná správa prostřednictvím její digitalizace.

V rámci komunikace s úřady je používání datové schránky zdarma. Pokud chcete poslat zprávu například firmám a podnikatelům nebo fyzickým osobám, je to také možné, jen musíte uhradit poplatek. Ten je však velmi nízký, kolem 10 Kč a vyjde vás mnohem výhodněji než klasický doporučený dopis. Doručení je navíc okamžité a 100% spolehlivé.

Musím mít datovou schránku?

Ze zákona jsou datové schránky povinné pro všechny podnikající fyzické a právnické osoby, kterým byly podle legislativy vycházející ze zákona 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů automaticky založeny na začátku roku 2023.

Živnostníkům a nepodnikajícím právnickým osobám nelze datovou schránku zrušit. Pokud jste ale fyzická osoba a opravdu ji nechcete používat, můžete zažádat o její znepřístupnění –⁠ online na portálu datových schránek nebo osobně na pobočce Czech POINTu. Úřady pak s vámi budou komunikovat jako dosud.

Co mohu přes datovou schránku vyřídit?

Jejím prostřednictvím můžete podávat daňové přiznání online, podávat přehledy pro zdravotní pojišťovnu a ČSSZ, získat výpis z živnostenského rejstříku nebo například z rejstříku trestů. Můžete zažádat o dotace a příspěvky, sledovat změny v katastru nemovitostí, komunikovat se soudy a podobně. 

Datová schránka zjednodušuje i občanské záležitosti jako je žádost o nový řidičský průkaz, zjištění bodového hodnocení řidiče, získání přehledu o důchodovém pojištění nebo můžete například dostávat upozornění na konec platnosti vašich osobních dokladů.

Jak zřídit datovou schránku?

Datové schránky pro OSVČ a podnikající právnické osoby byly vytvořeny na začátku roku 2023. Přihlašovací údaje byly předány prostřednictvím dopisu, kde si každý mohl zjistit ID datové schránky a další potřebné údaje.

Pokud datovou schránku nemáte a chcete ji začít využívat, můžete si ji založit sami. Buď online přes Portál občana, prostřednictvím stránek mojedatovaschranka.cz nebo osobně na pobočce Czech POINT. Tam vyplníte a podepíšete žádost o zřízení datové schránky a dostanete informace potřebné k její aktivaci.

Jestliže jste se stali živnostníkem nově, datová schránka vám bude zřízena automaticky a není třeba o ni speciálně žádat.

Co když se do datové schránky zapomenu podívat?

Aby vám neunikla žádná datová zpráva, můžete si na portálu datových schránek nastavit zasílání upozornění o přijatých zprávách na váš e-mail nebo prostřednictvím sms.

Datová zpráva se považuje za doručenou v ten okamžik, kdy se přihlásíte do datové schránky nebo na Portál občana s připojenou datovkou. Za přečtenou se zpráva bere po následujících 10 dnech od doručení (stejně tak, jako je za přečtený braný klasický doporučený dopis).

Přihlaste se k odběru novinek z blogu

Odhlásit se můžete kdykoli prostřednictvím odkazu v emailu.

Přidat komentář