Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Dobropis: vzor a několik pravidel

Faktura je řádným dokladem, kterým svým klientům fakturujete sumu za dodaný výrobek nebo službu. Dobropis je lidový pojem pro doklad, který původně fakturovanou cenu snižuje. Zákony ho v současnosti neznají a v praxi existuje dokonce určitý zmatek, kdy se dobropis používá a kdy ne.

Dobropis, resp.: “doklad o opravě základu daně” vystavuje plátce DPH a vlastně i neplátce DPH:

  • při vrácení výrobku odběratelem – částečným nebo úplným (např.: z důvodu reklamce)
  • při zrušení dodání výrobku nebo služby (“Toto jsem si neobjednal”)
  • při dodatečném snížení ceny – např.: z důvodu množstevní slevy po odebrání určitého množství výrobků

Příklad – reklamace části dodání

Martin Šikovný dodal 24.9.2014 svému klientovi 200 ks reklamních triček, fakturu vystavil o den později:

Vydaná faktura klietovi ATB, s.r.o.
Vystavená faktura na 200 ks reklamních triček

Klient ATB, s.r.o. po převzetí výrobku reklamoval 20 ks triček – trička vrátil a žádal peníze zpět. Martin tedy vystavil dobropis – datum vystavení a dodání byl v tomto případě den vrácení výrobku 29.9.2014 (fakturu může samozřejmě vystavit i později – do 15 dnů od konce měsíce, ve kterém nastala oprava. Na rozdíl od řádné faktury je v případě dobropisu podstatné datum vystavení – podle tohoto data vchází dobropis do správného daňového přiznání DPH)

Vystavení dobropisu
Reklamace 20 ks triček a vystavení dobropisu

Jako forma úhrady je v dobropisu nastaven “Vzájemný zápočet” – když původní fakturu ještě klient neuhradil, oba doklady se započítají a klient uhradí Martinovi pouze rozdíl, tj. 21 780 Kč. Pokud by odběratel reklamoval výrobek až po uhrazení původní faktury za výrobek, dobropis mu Martin uhradí převodem nebo jinak (“forma úhrady”).

Příklad – dodatečná sleva na již odebraný výrobek

Martin vystavil původní fakturu na 200 ks třiček:

Vydaná faktura na reklamní trička
Vystavená faktura na 200 ks reklamních triček

Počtem 200 ks překročil odběratel ATB, s.r.o. smluvně dohodnutý objem kusů – dodavatel Martin mu tedy dodatečně poskytne slevu ve výši 20 Kč bez DPH na kus.
Vystaví tedy dobropis:

Vystavení dobropisu
Vystavený dobropis s dvaceti korunovou slevou na každé tričko

8 komentářů

Dobrý den, firma odebrala a zaplatila zboží. Po čase část vrátila s tím, že se mezi tím firma přetransformovala v jinou s novým DIČ a žádá vystavit dobropis na tuto novou firmu. Je to možné? Vystavit dbs na jinou firmu než byla faktura? Původní firma dle Aresu stále existuje. Děkuji
Dobrý den, zboží Vám pravděpodobně vrací firma, která ho původně zakoupila - opravný daňový doklad (Dobropis) pak bude vycházet z původního Daňového dokladu (Faktury) je tak tedy lepší uvést na něm původní firmu. Ta zároveň bude muset vrátit odpovídající část DPH vyměřené k vratce, pokud ji předtím uplatnila.
Dobrý den. Klempíř nám vyměnil na domě nové rýny za staré. Bohužel, hned při prvním dešti nám zatekli římsy. Upozornil jsem ho na to. Řekl, že máme krátkou poslední řadu křidlice (se starými rýnami nezatékalo). Pak přijel, když jsem byl v práci a řekl manželce, aby mu (bez mého vědomí) nanosila všechny zásoby naši křidlice, kterou jsme měli uschovanou na výměnu, kdyby nám nějaká na střeše praskla. Tuto kŕidlici pak řezal a dával na střechu. Protože jí ale měl málo, tak odjel a řekl, že jestli nechceme, aby nám zatékalo, tak si máme sehnat další. Těch jeho přehmatu tam bylo víc, vše mám nafoceno a nahráno. I když jsem ho několikrát upozorňoval, že mu celou požadovanou částku odmítám zaplatit, protože jsem si musel sehnat dalšího klempíře, který nám dá okapový plech pod poslední řadu křidlic (původní klempíř tvrdil,ze tam plech dát nejde). Teď nám původní klempíř poslal doporučeně fakturu, manželka ji převzala. Prosím, poraďte, jak teď postupovat. Předem děkuji za odpověď. Roman
Dobrý den, bohužel v tomto ohledu Vám z naší strany moc neporadíme. Určitě pomůže, když zmíněnému klempíři na fakturu odpovíte s tím, že Vám nebyla doručená služba v dohodnuté míře a společně se domluvíte na adekvátní výši toho co máte zaplatit. Přejeme hodně štěstí a doufáme že to dobře dopadne.
Dobrý den dostala jsem dopropis na částku 1000kč ,chci si něco koupit na ten dopropis a ta věc stojí 600kč ,vrátí mi z toho dopropisu 400kč nebo si musím vybrat přesně do částky 1000kč děkuji
Dobrý den, doporučujeme dotaz směřovat na prodejce a dohodnout se přímo s ním.
Dobrý den, koupila jsem digitální vahu pres internet a ted ji potrebuji reklamovatA měl si pro to přijet kuryr ale řekli my ať to pošlu poštou a má povinnost není platit poštovné! Jak to nám prosím vás se psát? A můžu to poslat email? Nebo musím dopisem ? Děkuji za radu
Dobrý den, eshopu vzniká povinnost uhradit vám poštovné až v případě vyřízení / schválení reklamace (ať už výměnou zboží, opravou, nebo odstoupením od smlouvy). V prvním kroku tedy uhradíte náklady vy a v případě přiznání reklamace můžete po eshopu nárokovat náklady spojené s reklamací (poštovné).

Přidat komentář