Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Patrik Macko: Nezaměřujte se tolik na finanční výsledky hospodaření. Víc se věnujte svým zákazníkům a jejich spokojenosti.

marosweb_orig

Kdysi dělal vše ručně, dokud se nesetkal s automatizací. Dnes se tomu už jen směje. Ušetřený čas však netráví spánkem do pozdního rána a „kávičkováním“.

Vedete e-shop zaměřený na dárky www.indarceky.sk. Opravdu bych si u vás uměla vybrat. Co stálo za vznikem e-shopu zaměřeném na tento sortiment? Jaký je váš příběh?

Příběh jménem indarceky.sk se začal psát koncem roku 2009. Bylo to rutinní sobota. Vůbec nic nenasvědčovalo tomu, že tento den vznikne myšlenka, která mi změní život. Ale o tom trochu později.

Na internetu jsem hledal originální dárky pro mé nejbližší. A najednou to přišlo. Našel jsem zahraniční e-shop, který prodával netradiční dárky. Věci, které jsem ještě v životě neviděl. Nad některými jsem téměř plakal dojetím. Jiné mne zas rozesmáli tak, že se náš dům otřásal v základech. A nad ostatními jsem si zas v tichosti zaškemral, že by se mi opravdu hodili.

I naproti tomu jsem stránku opustil s prázdným košíkem. Ptáte se proč? Hlavním důvodem byly ceny. Měl jsem pocit, že tu něco nesedí. A měl jsem pravdu. Zboží, které prodávali za 20 eur, bylo možné zakoupit ve velkoskladu za 4 eura. Fuj, hrůza a děs. Nelíbilo se mi to.

S podobnou cenovou politikou jsem se nikdy neztotožňoval. No a netrvalo dlouho a myšlenka založení vlastního e-shopu byla na světě. Později jsem si dokonce našel dodavatele, kteří prodávali stejné výrobky dokonce levněji. A tak byly moje konečné ceny na úrovni komerčních a běžně dostupných velkoskladů, což vyvolalo v tomto segmentu pořádné zemětřesení.

V podnikatelských začátcích bývá člověk mnohokrát rozčarovaný. Někdy se obává věcí, které nakonec překážkami nejsou, ale vyskytnou se takové, se kterými vůbec nepočítal. Jakou máte zkušenost?

indarceky.sk nebyl můj první podnikatelský nápad. Už v minulosti jsem rozběhl několik projektů. Ty úspěšné fungují dodnes, ty méně úspěšné mě zas hodně naučily. Mohu zmínit například webhostingovou společnost, či tvorbu webu na míru.

S maloobchodem jsem však neměl téměř žádné zkušenosti. Z počátku to byla pro mě jen španělská vesnice. Koupím, o něco zdražím a zase prodám. Celá věda, ne?

Pár měsíců na to mi po prstech klepla Slovenská obchodní inspekce. Slova jako „ne, nemůžete, nejde to, nepřípustné“ jsem poslouchal z každé strany. Jestli si mysleli, že mě odradí, tak docílili pravý opak. A nakonec jsem se dozvěděl, že za tím i tak stála moje konkurence.

Největší problém dělalo zboží z krajin třetího světa, jako je např. Čína. Platí pro ní speciální pravidla. Dalším problémem byli celníci, kteří mi zboží zadrželi někdy i na několik týdnů. Paradoxně, cesta z Číny na slovenskou celnici trvala 3 dny. Následně ze slovenské celnice ke mně do skladu někdy klidně i 30 dní.

Největší obavy jsme měl z přechodu z živnosti na s.r.o. To se však ukázalo jako správná volba a díky mému skvělému účetnímu jsem rozdíly téměř vůbec nepocítil. Velmi si vážím jeho práce.

Jako uživatele SuperFaktury bych se Vás ráda zeptala, jak jste se o ní dozvěděl a co Vás přesvědčilo ji používat?

SuperFakturu jsem objevil přes Google. Vyhledával jsem nástroj na efektivní automatizaci a zjednodušení vytváření faktur. V té době jsem vůbec netušil, že mi toho nabídne daleko víc. Registroval jsem se a všechno fungovalo bez nutnosti zdlouhavých nastavení. Ta jednoduchost mne zaujala a líbí se mi dodnes.

V čem Vám pomohla a jak pomáhá? Které funkcionality rad využíváte?

Kdysi jsem dělal všechno ručně. Faktury ve Wordu, sklady v Excelu. Dnes se nad tím jen směju. SuperFaktura zahájila v mém byznysu velkou revoluci. Najednou se dělalo všechno jaksi samo a mně zůstal kopec času. Z byrokracie se rázem stala automatizace. Najednou jsem měl k dispozici desítky hodin, které jsem investoval nazpět do podnikání. A vrátilo se mi to stonásobně.

Nejčastěji využívám API propojení přímo s e-shopem. Generujeme tisíce faktur a dělat to ručně by si vyžadovalo zaměstnat dalšího zaměstnance na full-time. Nejvíc se mi líbí nahození všech údajů o odběrateli, když vyplním jeho IČO. Máte to dobře vyřešené.

Vytváření faktur, dobropisů, kontrola plateb, export štítků pro poštu. To všechno je možné dělat v SuperFaktuře automaticky. Neexistuje nic, co by mě přinutilo dělat to zas manuálně.

Kdybyste rozbíhali indarceky.sk se zkušenostmi, které máte nyní, co byste udělali jinak?

Určitě bych investoval výrazně víc prostředků do automatizace. Zůstalo by mi víc času na podnikání a samotné zákazníky, kteří jsou klíčoví.

První webstránku e-shopu indarceky.sk jsem si dělal sám. Řeknu na rovinu, byl to fail. Už nikdy bych neudělal tak amatérskou chybu znova.

Věci jako SEO, Friendly URL, Breadcrumbs, Rich Snippets, či SSL mi nic neříkali. Kdybych se mohl vrátit v čase, design i systém bych si bez váhání dal udělat profesionálem, přesně tak, jako tomu je i nyní.

Když by se vás začínající podnikatel, který se rozmýšlí nad rozběhnutím e-shopu zeptal, zda mu dáte nějakou radu, jaká by byla dle Vás ta nejcennější, kterou byste chtěli posunout dál?

Určitě se nevzdávejte a věřte si. I když budete mít tři úřední kontroly, žádné zboží na skladě a nespokojené zákazníky, musíte vydržet. Někdy to trvá roky, ale ten výsledek stojí za to. I diamanty přece vznikají pod tlakem.

Nezaměřujte se tolik na finanční výsledky hospodaření. Více se věnujte vašim zákazníkům a jejich spokojenosti. Ta je klíčová a vede k samotnému úspěchu. Dejte jim prostor na vyjádření a čerpejte z jejich poznatků. Mají cenu zlata!

Jak vypadá Váš běžný den? Máte dobrý time management?

Podnikaní bylo pro mne vždy o volnosti a nezávislosti. Mohu vstát o desáté, pít kávu do dvanácté, koupat se do patnácté. Ale nedělám to, i když bych mohl.

Kdysi jsem řešil uplně všechno. Měl jsem na starosti e-maily, telefony, přidávaní nových produktů. Zastřešoval jsem marketing, propagaci i reklamace. Pamatuji na časy, kdy jsem fyzicky balil zboží do balíčků, chodil na poštu, čekal v řadě a jedl Fornetti. Prošel jsem si úplně vším.

Momentálně vstávám přibližně o šesté každé ráno. Objednávky, faktury, vyprodání, naskladnění a mnoho jiných činností řídí systémy. Balení, expedici, programování, či účetnictví zase lidé. A to všechno padá na moji zodpovednost a kontrolu, které se naplno věnuji. Úplně nejvíc času ze všeho však věnuji mé rodině, kterou nadovše miluji.

 

Přidat komentář