Skočit na obsah
🕽 607 044 670 (-) , FAQ

Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2

Jak začít podnikat #7

Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2

Jak jsme již psali v minulém dílu, v tomto článku nenajdete „zaručené“ rady, jak zvýšit návštěvnost (a prodej) vašeho webu. Srozumitelně Vám však popíšeme základy online marketingu.

Z minulého dílu máme taky definovanou cílovou skupinu a taky klíčová slova. V tomto článku si nejprve popíšeme, jakými způsoby se mohou potencionální klienti dostat na Váš web:

Přímá návštěvnost (direct)

Nastane v případě, pokud někdo přímo do prohlížeče napíše adresu vaší stránky, například: „www.superfaktura.cz“. Taková návštěva je v zásadě super, protože návštěvník chtěl navštívit přímo vás (a ne vaši konkurenci) – takže je vyšší šance, že u vás i něco nakoupí. A navíc jste za tuto návštěvu nemuseli zaplatit. Bohužel v začátcích podnikání vám takováto návštěvnost moc nehrozí. Na to, aby lidé k vám přišli „sami od sebe“, musíte mít vybudované jméno a známou značku. A to vám nějaký čas bude trvat.

Organická návštěvnost (organic)

Nastane například tehdy, pokud někdo ve výsledcích vyhledávání (například v Googlu) klikne na odkaz na vaši stránku. Ale pozor, nemyslí se tím sponzorovaný (placený) odkaz.

Placená návštěvnost (paid)

Nastane vždy, pokud jste za návštěvu museli někomu (zprostředkovateli) zaplatit. Například Googlu přes Google AdWords nebo Seznamu přes Sklik.

Návštěvnost

Typů návštěvnosti je ještě o trochu více. Pro dnešek nám ale tyto budou stačit.

Jak fungují vyhledávače?

Když si vytvoříte webovou stránku, Googlu i Seznamu (a i jiným vyhledávacím službám) nějaký čas trvá, než ji jejich roboti objeví. Nikdo neví, kdy se tak stane, maximálně můžete čekací dobu zkrátit tím, že jim o své webové adrese řeknete. Když přijde čas, roboti vaši stránku objeví. Celou ji „prolezou a zaindexují“. To znamená, že z ní přečtou obsah (texty, odkazy, obrázky a pod). Velmi zjednodušeně řečeno. Pokud si tedy na stránku napíšete větu „Vykupujeme obnošené boty“, tak pokud někdo dá vyhledat právě tuto větu (keyword), Google ví, že se taková věta nachází na vaší stránce a nabídne právě vaši stránku ve výsledcích vyhledávání.

Faktem ovšem je, že lidé budou spíš hledat slovo „boty“, „obuv“ nebo „pánské boty“ a podobně – tedy klíčová, které se celkem určitě nachází i na stránkách vaší konkurence. A aby pan Google nabídl i při těchto hledáních právě vaši stránku, to je už skutečná věda. Tedy, abychom byli přesní, on jí nabídne, ale pokud se zobrazí až na, řekněme páté straně ve vyhledávání, tak tam ji nikdo z vašich potencionálních klientů neobjeví. Vašim cílem tedy je, aby vaši stránku nabídl na rozumné pozici jen těm lidem, které opravdu může váš výrobek zajímat – vaší cílové skupině.

SEO (search engine optimization)

Nejdůležitější tedy je zvolit si vhodná klíčová slova a potom se snažit dosáhnout u těchto klíčových slov co nejlepších výsledků, aby se právě vaše stránka nacházela na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání na Google i Seznamu.

Tato technika se nazývá SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače a její úlohou je zvyšovat organickou návštěvnost. Obsah vaší stránky musí co nejvíce odpovídat tomu, co předpokládáte, že vaši vaši zákazníci budou vyhledávat. Jinak řečeno – texty musí být přizpůsobené zvoleným klíčovým slovům. A samozřejmě tomu musí zodpovídat i výrobek, který prodáváte. Google se totiž (velmi moudře) snaží lidem, kteří něco hledají, pomoci tím, že zobrazí jen webové stránky, které toho konkrétního člověka opravdu zajímají a ne nějaké nesmysly. V hledání vhodných klíčových slov vám mohou pomoci i nástroje Keyword Planner nebo Návrh klíčových slov.

Nikdo přesně neví (samozřejmě kromě autorů vyhledávačů), jak tyto vyhledávací roboti pracují, jak stránky vyhodnocují a v jakém pořadí zobrazují, neboť vyhledávače své algoritmy nezveřejňují. Existují však firmy, které pomáhají webovým stránkám dostat se na přední pozice (lépe řečeno pomáhají získat více návštěvníků přes vyhledávače), ale ani ty nemají recept, který zaručeně funguje. Vychází ze všeobecných známých pravidel a svých zkušeností a doufají, že to co udělají se umístí lépe, než to, co udělá vaše konkurence.

Samozřejmě, že je to poměrně drahý byznys, který je potřeba platit dlouhodobě, neboť dosáhnout v této sféře výsledků trvá i několik měsíců. A i když se Vám podaří díky SEO dosáhnout zajímavého nárůstu organické návštěvnosti, ani tak si nemůžete dát ruce v bok a věřit, že to takto zůstane už navždy. Pokud se na další práci v tomto směru vykašlete, tak vám to nějaký čas bude stále přinášet efekt, ale postupně své pozice budete ztrácet, jelikož vaše konkurence nikdy nespí a bude se snažit být na tom lépe než vy. SEO firmy se tedy snaží podepisovat smlouvy na delší období (jelikož pár měsíců trvá, než se jejich snaha projeví i ve výsledcích). Většinou se proto takové smlouvy podepisují na půl roku. Tedy tato taktika je vhodná pro ty z vás, kteří nyní plánují podnikat s daným výrobkem dlouhodobě a jsou připraveni se o pozice ve vyhledávání dlouhodobě přít s konkurencí.

Výhody:

  • pokud se projeví výsledky, tak za získané návštěvníky již neplatíte
  • když se pak rozhodnete do SEO více neinvestovat, pravděpodobně ještě nějaký čas budete stále získávat nové zákazníky. Postupně však začnete své pozice ztrácet a tedy i nový návštěvníci budou postupně ubývat

Nevýhody:

  • dlouhý čas, než se projeví výsledky

PPC (pay per click)

Další možnost, jak dát o sobě vědět je PPC (pay per click) reklama, kde Google i Seznam zobrazují na různých stránkách vaše „reklamy“. Vy jim však platíte jen tehdy, když někdo na vaši reklamu klikne. Tedy netrvá to měsíce, výsledky vidíte rychle, ale platit musíte stále. Pokud přestanete platit, noví lidé na stránku přestanou chodit téměř okamžitě. Tato technika je vhodná, pokud si chcete na začátku prodeje „vyzkoušet“, jestli bude o produkt zájem, zda jej dokážete prodat a v konečném důsledku na něm vydělat.

Také existují firmy, které správu PPC kampaní poskytují, a také nejsou právě nejlevnější. Agentuře platíte za průzkum, nastavení a správu kampaní, a navíc je potřeba platit Googlu nebo Seznamu za kliknutí (kredit). Kolik stojí jednotlivé prokliky je též těžké povědět, opět si musíte zvolit konkrétní klíčová slova. Jenže tyto stejné klíčová slova si může vybrat i vaše konkurence (a určitě i vybere). PPC systémy to řeší formou aukce, tedy kdo z „vás dvou“ je ochotný zaplatit za jedno kliknutí více (nastavíte si maximální cenu), toho reklama se zobrazí. Můžete si pak zvolit například měsíční limit 5 000 Kč, Google se toho bude držet a zobrazovat reklamu tak, aby tento rozpočet vydržel +/- celý měsíc. Nemůže se stát, že první den vyčerpá 5 000 Kč a zbylé dny v měsíci již vaši reklamu nezobrazí vůbec.

Výhody:

  • výsledky vidíte rychle, nemusíte čekat měsíce
  • vhodné na otestování, zda se daný produkt vůbec vyplatí prodávat

Nevýhody:

  • pokud zastavíte PPC kampaň, noví návštěvníci stránky přestanou chodit téměř okamžitě

Jak vidíte, s webovými stránkami je to pořádná věda. Není jednoduché s tím začít a věnovat se tomu. Už to není jako před lety, kdy stačilo pouze vytvořit stránky. Mnohem důležitější je se o stránku starat a investovat do ní. Navíc, je to tak komplikovaná problematika, že firma, které za to zaplatíte, má mnoho způsobů, jak neefektivně utratit vaše peníze, pokud není seriózní a nedělá svoji práci dobře. Nenechte se však vylekat, i u nás je mnoho spolehlivých firem, které nabízí v tomto směru dobré služby. Každá z nich se bude snažit, aby se vám investice vyplatila a vydělali jste více, než vás to stálo, neboť potom budete mít samozřejmě důvod u této firmy zůstat dlouho. Vybírejte si hlavně podle referencí spokojených klientů, dohodněte si podmínky a co nejpřesněji stanovte cíle.

Pokud byste se chtěli pustit do samostudia nebo alespoň získat více informací, tak existují dobře připravené kurzy a je i mnoho materiálů na samostudium. Připravte se ale, že nic z toho vám rozum do hlavy nenalije. Všechno budou pouze teorie – dokud si vše nevyzkoušíte na vlastní kůži.

Zde je pár zdrojů:

Všechny díly seriálu:

  1. Zvolit si živnost nebo s.r.o?
  2. Adresa a sídlo začínajícího podnikatele
  3. Administrativa začínajícího podnikatele
  4. Začínající podnikatel a fakturace
  5. Webové stránky a sociální sítě
  6. Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 1/2
  7. Jak zviditelnit web o kterém nikdo neví 2/2
  8. Publikování zajímavého obsahu: Přinese vám více zákazníků? – 1/2
  9. Publikování zajímavého obsahu: 11 typů content marketingu – 2/2
  10. Time management: Jak s ním začít? – 1/2
  11. Time management: Jak s ním začít? – 2/2
  12. Jak najít ty správné zaměstnance

Přihlaste se k odběru novinek z blogu

Odhlásit se můžete kdykoli prostřednictvím odkazu v emailu.

Přidat komentář